close light box
שלום!
התחברות עם מייל
התחברות פייסבוק
  • הוצאת טוטם
  • אודות סלונט
  • נעים להכיר, חננה פאר

    חננה פאר | נעים להכיר | התפרסם ב - 03.12.17

    מתי כתבת את השיר הראשון?

    כשהייתי בת 18

    באיזה עיניים את רואה היום את שירייך הראשונים?

    בעיניים תמימות. עיניים של נערה צעירה, חסרת ניסיון חיים.

    האם את כותבת במכה אחת?

    כן. בדרך כלל אם מדובר בשיר, הכתיבה היא ממש בבת אחת. ואם מדובר בסיפור (סיפור בחרוזים) הכתיבה נעשית לאורך זמן. לא זמן רב אבל לא ב"מכה" אחת.

    יש קטבים בכתיבתך? ירושלים-ת"א; שמן-רזה; שחור-לבן?

    כן. יש לעיתים קטבים. אבל בהחלט לא כמרכיב עיקרי בשירים / בסיפורי הילדים.

    את מתקנת הרבה?

    מתקנת, אבל ממש לא הרבה. בשירים, כמעט לא מתקנת. בדרך כלל, הטקסט הסופי די דומה לגרסה הראשונה. בספרים – מתקנת יותר, וזה כולל כמובן גם פעולות עריכה.

    איך מופיע דימוי בשיר שלך?

    דימוי יכול להופיע כהאנשה של חפצים או אובייקטים דוממים (לדוגמה: בספר "סיפור על עיגול וקו", ספר ילדים הבא שלי, שעדיין לא יצא לאור אבל עתה הוא ראשון בתור…). לעיתים אני משתמשת בדימויים הלקוחים מהטבע וגם מתחומי חיים אחרים.

    אומרים שסופר כותב כל חייו אותו סיפור. איך זה בשירים?

    אינני מסכימה עם האמירה הזו. לא לגבי סיפור ובוודאי שלא לגבי שירה.

    מי הם גיבורייך הגדולים בשירה?

    נתן אלתרמן, אלכסנדר פן, יהונתן גפן, אגי משעול, רחל, לאה גולדברג.

    את משתמשת בחלום כקונטרפונקט למציאות?

    לעיתים. לא תמיד.

    מיהו הגיבור שלך שמופיע בשירים?

    אני.

    איך היית מתארת את העברית שלך?

    טובה מאוד. אוצר מילים רחב.

    את מרגישה נוח לכתוב מנקודת מבט מרוחקת?

    לא. אוהבת לכתוב על דברים שחוויתי או חוו הקרובים לי או נושאים שקרובים ללבי או תחומים בהם עסקתי ואני מכירה היטב, מקרוב.

    את נאחזת בילדות-בנעורים-בבגרות? באיזה מהם?

    גם וגם וגם.

    האם את ממשיכה מסורת או שוברת?

    לגמרי שוברת מסורת. שוברת מסגרת. לא כותבת לפי חוקים ולא לפי מה שמקובל. כותבת בסגנון שלי, המיוחד לי ובחריזה בקצב משתנה.

    את חולמת מה שאת הולכת לכתוב מחר?

    הרבה פעמים כן.

    בילדותך, רצית להיות אמנית, סופרת?

    כן. אמנית (בתחום הציור, האיור והעיצוב) וסופרת / משוררת.

    איך באות השורות, הן ארוכות? קצרות? יש להן פנים?

    סיפורי הילדים שלי כתובים בחרוזים. המשקל בכתיבה אינו אחיד וזאת משום שיש גם שורות ארוכות וגם  שורות קצרות.

    מה מודגש באמת באורח חייך כיוצרת?

    ייחודיות (בלבוש, במקום המגורים, בבחירות של מקומות בילוי). הסתפקות במועט. ההתייחסות למושג    החופש (חופש הביטוי, חופש מבחינת פינוי יזום לזמן חופשי, כדי ליצור ולכתוב).

    עם איזה משורר היסטורי היית רוצה לדבר?

    נתן אלתרמן.

    במה את עסוקה עכשיו?

    הגשמת חלום שהתבשל בתוכי מעל 40 שנה: פתחתי בוטיק ביתי בתחום היד שניה ("שניה אחת" – וינטאג', סטיילינג, אמנות), כתיבה, איור וציור. ובנוסף לכל אלה אני עסוקה מאוד עם הנכדים שלי (האמת שנכון לעכשיו, מדוייק יותר יהי לומר: הנכדות שלי..

    איך את מרגישה ביחס לאגודת הסופרים?

    אין לי מושג כי עדיין לא פניתי כדי להירשם כחברה מן המניין באגודה. יש מצב שאעשה זאת בקרוב.

    מאיזה סגנון כתיבה את מנסה להתרחק?

    אני מנסה להתרחק מסגנון כתיבה שבלוני, שחוזר על עצמו, מסיפור "מצטבר" שבכל דף חוזר על מה שהיה קודם ומוסיף עוד משפט. אני ממש מתרחקת ממבניות שכזו, בה הסיפור צפוי ואין מקום למחשבה, לדמיון. (אגב, זו אחת הסיבות, שספריי לא מתאימים לפעוטות אלא לילדים בגילאי 4 ומעלה).

    איזה 3 טיפים היית נותנת ליוצר מתחיל?

    להוציא את הספר במימון המונים (גיוס הכספים בדרך זו לא תרושש את הסופר המתחיל וגם תיצור קמפיין ראשוני וחשיפה לספר). להתייעץ עם סופרים אחרים ולקבל מידע על הוצאות לאור, עם מי כדאי לעבוד וללמוד מניסיונם ומטעויותיהם. לפני שהספר יוצא לאור, לתת אותו לאנשים שונים לשם קבלת משוב (גם לסופרים וגם לאנשים זרים שאינם סופרים) ולאור המשובים לבדוק מה לדעתו מתאים ליישם ואילו שינויים לעשות.

    חננה פאר

    חננה פאר, 64. אחרי שהיתה מרצה למחשבים ומתמטיקה. פנתה לכתיבה, עד כה פרסמה שני ספרי ילדים. "התמונות שבאלבום", ו"אִמָּא וַאֲנִי עוֹשִֹים שׁוּק".

    מה דעתכם?

    • 0
    • 0
    • 1
    • 0
    • 0

    תגובות


    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


    כתבות נקראות

    שלושה שירים

    ב. מרדכי (מרדכי ברתנא)
    וַדַּאי תָּעִינוּ וַדַּאי תָּעִינוּ אֶל אֶרֶץ לֹא לָנוּ, אֶל אֶרֶץ אַחֶרֶת....

    המנון לנורא

    שולמית חוה הלוי
    וְהָיְתָה הָרָמָה זְרוּעָה בְּשַׂר אָדָם אֲנָשִׁים קְרוּעִים וַאֲנָשִׁים חֲרוּכִים כַּמָּה מַהֵר...

    קוֹנְדוּקְטוֹר / הִירוֹשִׁימָה

    גד קינר קיסינגר
    קוֹנְדוּקְטוֹר לִפְנֵי כְּנִיסָתוֹ לַקָּרוֹןוְטֶרֶם צֵאתוֹ קוֹנְדוּקְטוֹרמִשְׁתַּחֲוֶה לִקְהַל נוֹסְעִים.אֵין מוֹחֵא לוֹ כַּף...
    דילוג לתוכן